Vind hier meer informatie over alle aankomende evenementen en vormingen in het netwerk WINGG.
Dit voor zowel kinderen, jongeren, ouders alsook voor hulpverleners.
Een effectieve manier om (preventief) om te gaan met middelengebruik is een beleid opstellen. Het ontwerpen en uitschrijven is één aspect, het consequent uitvoeren een ander. In dit webinar geven we een overzicht van de verschillende pijlers van een dergelijk beleid en doorspekken we ons verhaal met praktische tips om de implementatie kwalitatief door te voeren. Voorkennis is niet vereist.
Hulpverleners binnen de jeugdhulp worden verondersteld te kunnen handelen in situaties van verontrusting. Maar handelen in verontrustende situaties is niet evident en het vergt soms veel. Hoe ga je aan de slag met het kind of de jongere en het gezin ? Wat kan de rol zijn van het natuurlijk netwerk ? Wat kan het consult betekenen ? Zijn er tools die ik kan gebruiken ? Spreken met kinderen over verontrusting, hoe doe je dat ? Hoe kijken jongeren en ouders naar het spreken en handelen in situaties van verontrusting ? Hoe ga je om met knagende gevoelens en morele dilemma’s ?
In deze vorming kijken we vanuit een herstelondersteunend perspectief naar deze complexe problematiek. Hoe kan je herstel stimuleren? Omdat Acceptance & Commitment Therapy (ACT) een facilitator kan zijn voor herstel (Morris, 2012), maken we hier eveneens ruimte voor. We staan ook stil bij de moeilijkheden waar je als hulpverlener en als mens tegenaan loopt.
We zijn op zoek naar trainers voor de doe-praatgroepjes over gans West-Vlaanderen.
Executieve functies (EF) vormen een overkoepelend begrip voor een verzameling van cognitieve vermogens die ons in staat stellen om ons gedrag, emoties en gedachten doelgericht aan te sturen in ons dagelijks leven. EF spelen een cruciale rol als voorspeller van sociaal-emotioneel functioneren en schoolprestaties, en dienen als een fundamenteel mechanisme voor de ontwikkeling van verschillende problematieken, zoals ADHD en ASS. Hoewel EF al geruime tijd de aandacht van hulpverleners trekken, heeft de interesse in deze functies recentelijk een grote vlucht genomen, vooral binnen het onderwijs. Maar kunnen EF echt als de sleutel worden beschouwd om problemen bij kinderen en jongeren aan te pakken?
Jongeren vormen een belangrijke risicogroep. Het is dan ook van belang dat professionelen die met jongeren werken adequaat reageren op suïcidaal gedrag. Gedurende 2 dagen gaan we op een interactieve manier aan de slag. We maken een combinatie van theorie, praktijk, het aanleren van vaardigheden en uitwisselen van ervaringen.
Gamen is voor de meesten een hobby, voor sommigen een passie en voor enkelingen een dwangmatige gedragsverslaving. In dit webinar geven we uitleg over deze actuele thematiek in de brede zin van het woord. Voorkennis is niet vereist.
Vanuit de Vlaamse GGZ-netwerken organiseren we in samenwerking met dOT, Amal en Solentra een waardevol webinar over het omgaan met moeilijke gesprekken en het effectief werken met tolken.
Uitnodiging leerplatform dubbeldiagnose: ‘Afstemmen op kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen’
Kennis verwerven over PMG en verbindende netwerken. Voor klinische psychologen en orthopedagogen maar ook voor de brede eerste lijn.
Hoe ga je hier best mee om? Hoe kan je op tijd signalen oppikken? Hoe praat je over de zelfmoordgedachten? En hoe maak je een inschatting van de ernst van de situatie? Wat zijn basisprincipes in goede zorg voor een jongere die aan zelfmoord denkt? In deze vorming komen volgende thema's aan bod: cijfers en definities, suïcidaal proces, verklarend model, signalen, bespreekbaar maken, risico-inschatting, doorverwijzing en kennismaking met basisprincipes in goede zorg.
In dit webinar geven we het woord aan Randy, ervaringswerker in het pyschiatrisch ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw te Brugge. Randy zal ons meenemen in de belevingswereld van mensen met een alcoholverslaving. Hij zal tips verschaffen omtrent hoe je deze cliënten mogelijks sneller kunt detecteren en hoe je er best (niet) over spreekt met hen.
Tijdens deze introductie vergroot je je kennis over het terugvalproces en zelfcontrolestrategieën bij middelenproblemen.
Save the date! Houd 19 december 2024 vrij in je agenda
20 jan-28jan-5feb: 3daagse vorming KOPP/KOAP
Blended hulpverlenen, dat is digitale en mobiele technologie combineren met face to face hulpverlenen. Gebruik je weleens een app met je cliënten? Neem je weleens een digitale vragenlijst af? Plan je weleens een sessie beeldbellen? Er zijn enorm veel manieren om blended hulp te verlenen. Werk je zelf al blended, en wil je graag op een meer doelbewuste en doordachte manier blended hulp gebruiken en combineren in de geestelijke gezondheidszorg? Of doe je het nog niet, en wil je graag leren wat blended hulpverlening kan betekenen voor jou en je cliënten? Dan is deze opleiding iets voor jou.
In deze vorming krijg je meer inzicht in alcoholmisbruik en -verslaving. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand een alcoholprobleem ontwikkelt. Je staat stil bij de rol die jij (en jouw organisatie) kan opnemen en krijgt heel wat handvaten aangereikt om verder in de praktijk aan de slag te gaan rond dit thema.
Werk je in de jeugdzorg? Zoek je houvast naar hoe je kunt omgaan met psychische klachten van kinderen en jongeren? Denk je in je team graag actief na over de geestelijke gezondheid van jullie jongeren? Dan is de STENT-vorming iets voor jou!
In deze driedaagse training leer je motiverende gespreksvoering praktisch toepassen om doelgericht de autonome motivatie van je cliënt te versterken. Je krijgt inzicht in: - wat maakt dat mensen veranderen - wat maakt motiverende gespreksvoering tot een effectieve gespreksstijl bij verandering Motiverende Gespreksvoering biedt een houvast om een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan. Via actieve werkvormen oefen je de basishouding en gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.
Mis deze kans niet om als hulpverlener kennis te maken met de wondere wereld van psychofarmaca en hoe je er zorgvuldig en verantwoordelijk mee kan omgaan in de geestelijke gezondheidszorg.
In deze vorming krijg je meer inzicht in alcoholmisbruik en -verslaving. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand een alcoholprobleem ontwikkelt. Je staat stil bij de rol die jij (en jouw dienst) kan opnemen en krijgt heel wat handvaten aangereikt om verder in de praktijk aan de slag te gaan rond dit thema.
Georganiseerd in samenwerking met VAD. Als zorg- of hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg word je soms geconfronteerd met alcohol- of ander druggebruik. In deze vorming krijg je meer inzicht in dit fenomeen. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand middelen gebruikt en middelenproblemen ontwikkelt. We zoomen in op de processen die leiden tot verslaving.
Dankzij deze vorming zal je makkelijker signalen van middelengebruik opmerken. We gaan ook in op hoe je deze signalen kan aankaarten bij je cliënt. Wat zijn de do’s & don'ts als je het gesprek hierover aangaat? Hoe maak je, samen met de cliënt, een ernstinschatting van diens gebruik en de impact op diens dagelijks leven? Hoe vroeger je optreedt, hoe groter de kans op herstel.
Dankzij deze vorming zal je makkelijker signalen van middelengebruik opmerken. We gaan ook in op hoe je deze signalen kan aankaarten bij je cliënt. Wat zijn de do’s & don'ts als je het gesprek hierover aangaat? Hoe maak je, samen met de cliënt, een ernstinschatting van diens gebruik en de impact op diens leven? Het opmerken en ter sprake brengen, biedt kans op verandering en succeservaring voor hulpverlener en cliënt.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now
×