Vind hier meer informatie over alle aankomende evenementen en vormingen in het netwerk WINGG.
Dit voor zowel kinderen, jongeren, ouders alsook voor hulpverleners.
WINGG en CGG-SP organiseren: Suïcidepreventie bij kinderen en jongeren Verschillende workshops en lezingen die een boeiende dag zullen worden!
Ampel is 25 jaar, we vieren feest
Verslaving is een vaak gebruikt, maar complex begrip dat vele ladingen dekt. In dit webinar staan we stil bij de vraag wat verslaving nu precies is en waarom het lastig te doorbreken is. Voorkennis is niet vereist.
Georganiseerd in samenwerking met VAD. Als zorg- of hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg word je soms geconfronteerd met alcohol- of ander druggebruik. In deze vorming krijg je meer inzicht in dit fenomeen. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand middelen gebruikt en middelenproblemen ontwikkelt. We zoomen in op de processen die leiden tot verslaving.
Tijdens dit webinar stellen we graag het aanbod van vzw Victor aan jullie voor.
We verwelkomen jullie graag op het 7e netwerkforum van WINGG op 26 september 2024 - CC Het Perron te Ieper.
Een effectieve manier om (preventief) om te gaan met middelengebruik is een beleid opstellen. Het ontwerpen en uitschrijven is één aspect, het consequent uitvoeren een ander. In dit webinar geven we een overzicht van de verschillende pijlers van een dergelijk beleid en doorspekken we ons verhaal met praktische tips om de implementatie kwalitatief door te voeren. Voorkennis is niet vereist.
Hulpverleners binnen de jeugdhulp worden verondersteld te kunnen handelen in situaties van verontrusting. Maar handelen in verontrustende situaties is niet evident en het vergt soms veel. Hoe ga je aan de slag met het kind of de jongere en het gezin ? Wat kan de rol zijn van het natuurlijk netwerk ? Wat kan het consult betekenen ? Zijn er tools die ik kan gebruiken ? Spreken met kinderen over verontrusting, hoe doe je dat ? Hoe kijken jongeren en ouders naar het spreken en handelen in situaties van verontrusting ? Hoe ga je om met knagende gevoelens en morele dilemma’s ?
In deze vorming kijken we vanuit een herstelondersteunend perspectief naar deze complexe problematiek. Hoe kan je herstel stimuleren? Omdat Acceptance & Commitment Therapy (ACT) een facilitator kan zijn voor herstel (Morris, 2012), maken we hier eveneens ruimte voor. We staan ook stil bij de moeilijkheden waar je als hulpverlener en als mens tegenaan loopt.
We zijn op zoek naar trainers voor de doe-praatgroepjes over gans West-Vlaanderen.
Executieve functies (EF) vormen een overkoepelend begrip voor een verzameling van cognitieve vermogens die ons in staat stellen om ons gedrag, emoties en gedachten doelgericht aan te sturen in ons dagelijks leven. EF spelen een cruciale rol als voorspeller van sociaal-emotioneel functioneren en schoolprestaties, en dienen als een fundamenteel mechanisme voor de ontwikkeling van verschillende problematieken, zoals ADHD en ASS. Hoewel EF al geruime tijd de aandacht van hulpverleners trekken, heeft de interesse in deze functies recentelijk een grote vlucht genomen, vooral binnen het onderwijs. Maar kunnen EF echt als de sleutel worden beschouwd om problemen bij kinderen en jongeren aan te pakken?
Jongeren vormen een belangrijke risicogroep. Het is dan ook van belang dat professionelen die met jongeren werken adequaat reageren op suïcidaal gedrag. Gedurende 2 dagen gaan we op een interactieve manier aan de slag. We maken een combinatie van theorie, praktijk, het aanleren van vaardigheden en uitwisselen van ervaringen.
Gamen is voor de meesten een hobby, voor sommigen een passie en voor enkelingen een dwangmatige gedragsverslaving. In dit webinar geven we uitleg over deze actuele thematiek in de brede zin van het woord. Voorkennis is niet vereist.
Uitnodiging leerplatform dubbeldiagnose: ‘Afstemmen op kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen’
Hoe ga je hier best mee om? Hoe kan je op tijd signalen oppikken? Hoe praat je over de zelfmoordgedachten? En hoe maak je een inschatting van de ernst van de situatie? Wat zijn basisprincipes in goede zorg voor een jongere die aan zelfmoord denkt? In deze vorming komen volgende thema's aan bod: cijfers en definities, suïcidaal proces, verklarend model, signalen, bespreekbaar maken, risico-inschatting, doorverwijzing en kennismaking met basisprincipes in goede zorg.
In dit webinar geven we het woord aan Randy, ervaringswerker in het pyschiatrisch ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw te Brugge. Randy zal ons meenemen in de belevingswereld van mensen met een alcoholverslaving. Hij zal tips verschaffen omtrent hoe je deze cliënten mogelijks sneller kunt detecteren en hoe je er best (niet) over spreekt met hen.
Tijdens deze introductie vergroot je je kennis over het terugvalproces en zelfcontrolestrategieën bij middelenproblemen.
Save the date! Houd 19 december 2024 vrij in je agenda
20 jan-28jan-5feb: 3daagse vorming KOPP/KOAP
In deze vorming krijg je meer inzicht in alcoholmisbruik en -verslaving. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand een alcoholprobleem ontwikkelt. Je staat stil bij de rol die jij (en jouw organisatie) kan opnemen en krijgt heel wat handvaten aangereikt om verder in de praktijk aan de slag te gaan rond dit thema.
Mis deze kans niet om als hulpverlener kennis te maken met de wondere wereld van psychofarmaca en hoe je er zorgvuldig en verantwoordelijk mee kan omgaan in de geestelijke gezondheidszorg.
In deze vorming krijg je meer inzicht in alcoholmisbruik en -verslaving. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand een alcoholprobleem ontwikkelt. Je staat stil bij de rol die jij (en jouw dienst) kan opnemen en krijgt heel wat handvaten aangereikt om verder in de praktijk aan de slag te gaan rond dit thema.
Dankzij deze vorming zal je makkelijker signalen van middelengebruik opmerken. We gaan ook in op hoe je deze signalen kan aankaarten bij je cliënt. Wat zijn de do’s & don'ts als je het gesprek hierover aangaat? Hoe maak je, samen met de cliënt, een ernstinschatting van diens gebruik en de impact op diens dagelijks leven? Hoe vroeger je optreedt, hoe groter de kans op herstel.
Dankzij deze vorming zal je makkelijker signalen van middelengebruik opmerken. We gaan ook in op hoe je deze signalen kan aankaarten bij je cliënt. Wat zijn de do’s & don'ts als je het gesprek hierover aangaat? Hoe maak je, samen met de cliënt, een ernstinschatting van diens gebruik en de impact op diens leven? Het opmerken en ter sprake brengen, biedt kans op verandering en succeservaring voor hulpverlener en cliënt.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now
×