Vind hier meer informatie over alle aankomende evenementen en vormingen in het netwerk WINGG.
Dit voor zowel kinderen, jongeren, ouders alsook voor hulpverleners.
Neem deel aan dit gratis woensdagseminarie voor zorgverleners, met als spreker Olivia Kirtley, onderzoeker contextuele psychiatrie aan de KU Leuven
20 jan-28jan-5feb: 3daagse vorming KOPP/KOAP
Blended hulpverlenen, dat is digitale en mobiele technologie combineren met face to face hulpverlenen. Gebruik je weleens een app met je cliënten? Neem je weleens een digitale vragenlijst af? Plan je weleens een sessie beeldbellen? Er zijn enorm veel manieren om blended hulp te verlenen. Werk je zelf al blended, en wil je graag op een meer doelbewuste en doordachte manier blended hulp gebruiken en combineren in de geestelijke gezondheidszorg? Of doe je het nog niet, en wil je graag leren wat blended hulpverlening kan betekenen voor jou en je cliënten? Dan is deze opleiding iets voor jou.
In deze vorming krijg je meer inzicht in alcoholmisbruik en -verslaving. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand een alcoholprobleem ontwikkelt. Je staat stil bij de rol die jij (en jouw organisatie) kan opnemen en krijgt heel wat handvaten aangereikt om verder in de praktijk aan de slag te gaan rond dit thema.
Werk je in de jeugdzorg? Zoek je houvast naar hoe je kunt omgaan met psychische klachten van kinderen en jongeren? Denk je in je team graag actief na over de geestelijke gezondheid van jullie jongeren? Dan is de STENT-vorming iets voor jou!
In deze driedaagse training leer je motiverende gespreksvoering praktisch toepassen om doelgericht de autonome motivatie van je cliënt te versterken. Je krijgt inzicht in: - wat maakt dat mensen veranderen - wat maakt motiverende gespreksvoering tot een effectieve gespreksstijl bij verandering Motiverende Gespreksvoering biedt een houvast om een duidelijke focus te houden, de autonome motivatie van de cliënt te ontlokken en tijdig over te gaan naar het maken van een veranderplan. Via actieve werkvormen oefen je de basishouding en gespreksvaardigheden in om deze strategieën in praktijk te brengen.
Mis deze kans niet om als hulpverlener kennis te maken met de wondere wereld van psychofarmaca en hoe je er zorgvuldig en verantwoordelijk mee kan omgaan in de geestelijke gezondheidszorg.
Bart Debyser, Jana Verguchten en Annelies Verkest (Vives Hogeschool)onderzochten waarom zorgverleners wel of niet kiezen voor het toepassen van dwang in zorgsituaties. Ondanks de vele richtlijnen blijkt dat dwang nog steeds vaak gebruikt wordt. Zijn dwangtoepassingen altijd evenzichtbaar? Hoe is het voor hulpverleners en welke rol spelen collega’s?
Wist je dat collegialiteit een reden is om vrijheidsbeperkende maatregelen toe te passen bij patiënten in de GGZ? Werk je in de GGZ en herken je dit fenomeen bij jezelf en je team?
BEURS EN VERDIEPINGSESSIES OVER AUTISMEVRIENDELIJKE PROJECTEN EN PRODUCTEN
In deze vorming krijg je meer inzicht in alcoholmisbruik en -verslaving. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand een alcoholprobleem ontwikkelt. Je staat stil bij de rol die jij (en jouw dienst) kan opnemen en krijgt heel wat handvaten aangereikt om verder in de praktijk aan de slag te gaan rond dit thema.
Georganiseerd in samenwerking met VAD. Als zorg- of hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg word je soms geconfronteerd met alcohol- of ander druggebruik. In deze vorming krijg je meer inzicht in dit fenomeen. We lichten het complex samenspel van factoren toe die maken dat iemand middelen gebruikt en middelenproblemen ontwikkelt. We zoomen in op de processen die leiden tot verslaving.
Eetstoornissen zijn complexe psychische aandoeningen die steeds vaker bij jongeren worden gesignaleerd in de eerstelijnszorg en op scholen. Hoe herken je de signalen? Wat kun je als zorgverlener doen om tijdig ondersteuning te bieden? En hoe verwijs je effectief door naar de juiste zorg?
Wil jij aan de slag met ouders en hun een cursus bemoedigend opvoeden met Positive Discipline geven? Ben je een professional die met ouders en/of kinderen werkt en wil je graag deze fijne methode en praktische handvatten integreren in je werk? Ben je zelf een ouder/ opvoeder en wil je graag op een intensieve en snelle manier leren ontspannen en effectief opvoeden?
Dankzij deze vorming zal je makkelijker signalen van middelengebruik opmerken. We gaan ook in op hoe je deze signalen kan aankaarten bij je cliënt. Wat zijn de do’s & don'ts als je het gesprek hierover aangaat? Hoe maak je, samen met de cliënt, een ernstinschatting van diens gebruik en de impact op diens dagelijks leven? Hoe vroeger je optreedt, hoe groter de kans op herstel.
Dankzij deze vorming zal je makkelijker signalen van middelengebruik opmerken. We gaan ook in op hoe je deze signalen kan aankaarten bij je cliënt. Wat zijn de do’s & don'ts als je het gesprek hierover aangaat? Hoe maak je, samen met de cliënt, een ernstinschatting van diens gebruik en de impact op diens leven? Het opmerken en ter sprake brengen, biedt kans op verandering en succeservaring voor hulpverlener en cliënt.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now
×