05/05/2024
Terug naar overzicht

SIG: ADHD – Wetenschap en Praktijk 2024

Inhoud 

Ondanks de veelheid aan onderzoek en publicaties, lijkt het wel alsof ADHD vandaag niet anders gediagnosticeerd en behandeld moet worden dan 30 jaar geleden. Hebben we dan niets bijgeleerd ?

Op deze studiedag struinen we eerst breed door de wetenschappelijke literatuur van de laatste jaren.

  • Hebben AI en technologie iets te bieden in het diagnostisch proces ?
  • Leert genetica ons iets over de heterogeniteit van ADHD ?
  • En wat te denken over breinhelden in de strijd tegen aandachtsproblemen ?
  • Of het gebruik van bouncy-banden, fidgety-toys of verzwaringskleding in de klas ?
  • Wat is het eerste FDA-goedgekeurde videogame voor behandeling van ADHD ?
  • Helpen fysieke activiteit of mindfulness, of zal er ingezet worden op nieuwe medicatie ?

Na deze rondwandeling bieden we een actuele stand van zaken over de kernwaarden in de behandeling: ouder- en leerkrachttraining en medicatie. In de namiddag zoomen we in op de praktijk van diagnostiek en behandeling volgens de regels van de kunst.

Door wie? 

Alle sprekers behoren tot de onderzoeksgroep ADHDynamisch van de KU Leuven. Ze hebben ook jarenlange ervaring in diagnostiek en behandeling van ADHD, bij kinderen, jongeren en/of jongvolwassenen op de polikliniek ADHD van het Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven of op PraxisP, het praktijkcentrum van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.

 

Inschrijven via volgende LINK

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×